Det inlägg du ville läsa finns förmodligen strax nedanför, eller någonstans nedanför
Från "Grani.ru" 22/8 2012 - skrivet av Alexandr Podrabinek. Så hette en judisk människorättsaktivist som tillbringade tid i fängelse under Brezjnev. Jag vet, för jag läste en artikel om honom som var publicerad i Hufvudstadbladet 1978, som jag sedan sparade. Uppgifter som senare bekräftades på mer än ett sätt.Han bekämpade missbruket av psykiatrien i Sovjet, där oliktänkande kunde stämplas som sinnessjuka för sina åsikters skull.
Jag misstänker starkt att det är samme person som har skrivit dessa rader:
Alexandr Podrabinek på sjuttiotalet - och på senare tid
Andra bloggar om: Ryssland, Sovjet, Pussy Riot
Jag misstänker starkt att det är samme person som har skrivit dessa rader:
Alexandr Podrabinek på sjuttiotalet - och på senare tid
Vad
visste utlänningarna om Ryssland? Matrjosjkor, vodka och björnar på
vägarna. Sedan vidgades perspektivet med Sputnik, Gagarin, balett
och perestroika.Men allt det var länge sedan. Från den tiden är
bara atombomben kvar, men det är inget unikt ryskt fenomen, och det
är inte längre någon som förundras över den. Emellertid vill
ledningen i Kreml som förtärs av fåfäng nationell ärelystnad och
längtan efter det rämnade sovjetiska imperiet, mycket gärna – om
inte skrämma hela världen - så i alla fall göra någon form av
intryck på den. Men icke! Den grå makten låter inget som är
färgstarkt utvecklas.
Och
så plötsligt – Pussy Riot! Hela världen talar om dem, och
meddelandena om rättegången mot d em kommer ut på förstasidorna
av de mest kända tidningarna och nämns först på
TV-nyheterna.Världsberömda stjärnor inom showbiz och i Hollywood
ställer upp för dem, musiker och sångare, politiker och
författare, världshuvudstädernas borgmästare och
parlamentsledamöter. Ryssland drar äntligen till sig en allmän
uppmärksamhet . Jag misstänker att president Putin i hemlighet ler
och känner stolthet över vårt land, och tillskriver sig själv
den otroliga framgången av Pussy Riot's PR-drive. För en sådan
framgångsrik reklam skulle han gärna låta landets alla
kvinno-ensemblar ruttna i fängelserna tillsammans med alla
opera-sångerskor, och inte bara Tolokonnikova, Aljochina och
Samutsevich.
Men
den för ryska förhållanden fenomenala försvars-kampanjen för
Pussy Riot, såväl i landet som utomlands, kan inte uteslutande
förklaras med Kremls sluga uträkning. Kremls roll i denna sak är
enklare – det gäller att döma och sätta i fängelse! Men en så'n
spontan, stor och världsomfattande kampanj till försvar för
politiska fångar hos oss har inte , sägs det, förekommit se'n
tiden för den lagstridiga interneringen av akademikern Sacharov i
Gorkij under 1980-talet.
Det
måste sägas att Sacharovs förvisning i Gorkij utgjorde en skriande
orättfärdig handling, men det var långt ifrån det värsta slaget
av maktmissbruk vid den tiden. Tiotals sovjetiska, politiska fångar
befann sig då i långt värre svårigheter och behövde ännu mycket
mer försvaras. Men de öppna kampanjerna följer sina lagar. I det
läget spelade Sacharovs internationella berömmelse som en
självuppoffrande forskare och mottagare av Nobel's fredspris en
avgörande roll.
Pussy
Riot hade ingen sådan berömmelse, eller några sådana utmärkelser.
Deras "brott" och deras dom är inte av det allvarligaste
slaget. Många av dem som är oskyldigt dömda av politiska skäl i
Ryssland, har åtalats för mycket allvarligare gärningar och dömts
mycket strängare. Varför har just Pussy Riot uppmärksammats?
Det
är möjligt att saken mot Pussy Riot visar på de ömma punkterna
inte bara i Ryssland, utan också i många andra stater, däribland
sådana som anses vara rättsstater och välfärdsländer. Det är
klart att ingen blir förvånad över en dom för hädelse i Iran,
Saudiarabien eller Nigeria. Men jag tänker på de länder där de
medborgerliga rättigheterna ligger till grund för konstitutionen
och hela rättsväsendet. Det inbördes förhållandet mellan
samhället i övrigt och den organiserade religionen är inte alla
gånger oklanderlig där heller. Det framgår av d e ständiga
diskussionerna som har att göra med kyrkans förhållande till
aborter och provrörsbefruktning, jämlikhet mellan könen och
kvinnliga präster. Detta leder till direkta kollisioner mellan
religiös intolerans och yttrandefriheten, som då det handlade om
att publicera karikatyrer av profeten Mohammed. Dessa
frågeställningar återkommer i sådana normsystem som t.ex. det
brittiska förbudet att bära krucifix synligt, eller de franska
lagar som förbjuder kvinnor att bära burka på offentliga platser.
Sökandet
efter balansen mellan individens frihet och den allmänna moralen,
mellan de religiösa ritualerna och statens civila karaktär är
mycket känslig och inte alldeles enkel ens utifrån en juridisk
synvinkel. Därför gjorde Chamovnijtjeskij-domstolens klumpiga
avgörande i saken mot Pussy Riot ett synnerligen frånstötande
intryck på Väst, som energiskt söker kompromisser mellan frihet,
religion, moral och politik.
Hos
oss löser man dock dylika problem på äkta ryskt mane'r: det är
enkelt, ogenomtänkt och drabbar alltid den enskilde. Tack vare det
blir vi ånyo berömda över hela världen, men inte alls så som de
flesta skulle önska.
Kommentarer
Skicka en kommentar